سربرگ Troubleshooting
در این سربرگ از تنظیمات، شما می توانید با استفاده از قابلیت عیب یابی خودکار ایزی پینگ، بیشتر مشکلات احتمالی در اتصال با برنامه را فقط با یک کلیک حل کنید.
اغلب به دلیل استفاده از ابزار ها و نرم افزار های مشابه و استاندارد نبودن نحوه کارکرد و اتصال این نرم افزار ها، مشکلاتی از قبیل تنظیم کردن دی ان اس های مشکل دار و یا کند و یا دستکاری شده و همچنین نصب کردن آداپتر های شبکه و پاک کردن و یا دستکاری کردن آداپتر ایزی پینگ، توسط این ابزار ها باعث ایجاد اختلال در کارکرد برنامه می شود.
ما در مراحل Troubleshooting سعی کرده ایم بیشتر مشکلات احتمالی را روی سیستم شما بررسی کرده و به صورت خودکار و همراه با ارائه توضیحات و Log شفاف، حل کنیم.
در حال حاضر Troubleshooting شامل 12 مرحله می باشد که در ادامه به بررسی هرکدام به صورت جداگانه می پردازیم:
مرحله 1 : Set Auto DNS & Metric
در این مرحله تمامی آداپتر های فعال سیستم بررسی شده، DNS آنها پاک شده و بر روی حالت خودکار قرار می گیرد. همچنین Metric این آداپتر ها نیز به حالت خودکار تغییر می کند.
مرحله 2 : Restart Default Gateway Adapters
در این مرحله آداپتر هایی که فعال هستند و به عنوان یک منبع اینترنت ( Default Gateway ) برای سیستم عمل می کنند، یک بار ری استارت می شوند تا Route ها و یک سری تنظیمات موقت اعمال شده روی آنها پاک شده و به حالت پیش فرض باز گردند.
مرحله 3 : Check Hosts File Modification
در این مرحله فایل Hosts ویندوز بررسی می شود. این فایل شامل یک سری دستورالعمل و راهنما بوده و به صورت پیش فرض تنظیماتی ندارد. مورد استفاده این فایل به این گونه است که می توان یک سری دامنه و آی پی را در آن تعریف کرد که در این صورت، زمانی که سیستم بخواهد ارتباطی با دامنه مورد نظر برقرار کند، بجای پرسیدن آی پی آن دامنه از سرور DNS، آی پی که در این فایل برای دامنه مورد نظر تعیین شده را در نظر گرفته و از آن مستقیما برای برقرار کردن ارتباط با آن دامنه استفاده می کند.
تعریف کردن دامنه ها و تخصیص دادن آی پی به این دامنه ها در این قسمت باعث شده تا عملکرد سرور DNS اختصاصی ما به مشکل خورده و در نتیجه سرویس هایی که دامنه آن ها در اینجا تعیین شده باشد، به درستی کار نخواهد کرد. از این رو در این مرحله از Troubleshooting این فایل بررسی و در صورت وجود هر خطی غیر از خطوط پیش فرض ویندوز، به کاربر اخطار بررسی داده می شود.
مرحله 4 : Clear System Proxy Settings
در این مرحله تنظیمات پراکسی سیستم پاک شده و به حالت پیش فرض باز می گردد.
به دلیل استفاده از ابزار های مشابه و دور زدن تحریم ها، بعضا روی سیستم کاربر ها تنظیمات پراکسی تنظیم می شود که اغلب به دلیل عدم صحولت دسترسی به این تنظیمات، خود کاربران از وجود این پراکسی ها بی خبر هستند.
وجود این پراکسی ها کار نرم افزار EZPing را مختل کرده و مانع رفع تحریم می شوند.
مرحله 5 : Set EZPing & Google DNS
در این مرحله DNS های عمومی EZPing و Google بر روی سیستم تنظیم می شود. استفاده از این DNS ها به سرعت Resolve کردن دامنه ها و همچنین برگرداندن آی پی های صحیح و واقعی دامنه ها کمک می کند.
مرحله 6 : Check System Time & Date
در این مرحله تاریخ و ساعت سیستم بررسی شده و با Timezone سیستم مطابقت داده می شود.
مغایرت تاریخ و ساعت سیستم با ساعت جهانی می تواند باعث ایجاد اختلال در بسیاری از سایت و پلتفرم ها شود.
مرحله 7 : Ping Main Server
در این مرحله از سرور اصلی EZPing، به نشانی ir.ezping.ir پینگ گرفته می شود تا امکان ارتباط اولیه با سرور اصلی ما جهت اقدامات AAA بررسی شود.
مرحله 8 : Check OpenVPN Installation
در این مرحله نصب بودن OpenVPN که به عنوان زیر ساخت اصلی EZPing استفاده می شود، بررسی شده و در صورت وجود مشکل در آن، اخطار داده می شود.
به دلیل استفاده از برنامه های رفع تحریمی مشابه، ممکن است این برنامه پاک شده و یا با ورژن های دیگر جایگزین شود که باعث اختلال در کارکرد برنامه EZPing می شود.
مرحله 9 : Check TAP Adapter
در این مرحله آداپتر اصلی EZPing بررسی شده و در صورت وجود هرگونه مشکل پیام اخطار داده می شود.
آداپتر EZPing TAP-Adapter یکی از اصلی ترین الزامات برنامه بوده و اعمال هرگونه تغییر در آن از جمله تغییر DNS، تغییر Metric، تعیین IP و یا تغییر نام این آداپتر باعث عدم کارکرد صحیح برنامه می شود.
بعضی از نرم افزار های مشابه به دلیل غیر استاندارد بودن مراحل نصب و عدم توانایی نصب آداپتر اختصاصی برای خود، با ایجاد تغییرات و استفاده از آداپتر EZPing باعث بروز مشکل در کارکرد برنامه EZPing می شوند. در مرحله 9 از Troubleshooting، تمامی موارد ذکر شده در مورد این آداپتر به صورت خودکار بررسی و اصلاح می شوند.
مرحله 10 : Check IP Location
در این مرحله لوکیشن IP کاربر بررسی شده و در صورت اتصال از لوکیشنی به غیر از IRAN، اخطار می دهد.
سرویس EZPing برای کاربران ایرانی طراحی شده و فقط با آی پی داخلی قابل استفاده می باشد. در صورتی که از آی پی دیگر کشور ها به نرم افزار وارد یا متصل شوید، خطای Please Turn Off your VPN دریافت خواهید کرد.
مرحله 11 : UDP Connection Test
در این مرحله امکان اتصال سیستم کاربر با سرور اصلی ما از طریق پروتکل UDP بررسی می شود و در صورت وجود اشکال در این ارتباط، اخطار می دهد.
مرحله 12 : TCP Connection Test
در این مرحله امکان اتصال سیستم کاربر با سرور اصلی ما از طریق پروتکل TCP بررسی می شود و در صورت وجود اشکال در این ارتباط، اخطار می دهد.
پایان فرآیند Troubleshooting
پس از انجام تمامی مراحل، با پیغام Troubleshooting Complete روبرو می شوید که نشانگر پایان مراحل عیب یابی خودکار است. پیشنهاد می شود با فشردن دکمه Restart App، برنامه را دوباره اجرا کرده تا تغییرات به درستی اعمال شود.